15. maj 2011

Rabarbercrumble

Når sommeren nærmer sig bliver min fryser jævnligt fyldt op med nye ladninger skønne rabarber fra min mors have. Et sikkert hit er denne rabarbercrumble, som gentagne gange vil komme på menuen i løbet af de næste varme måneder. 
Denne opskrift stammer fra Nikolaj Kirk og Mikkel Maarbjergs udmærkede Grundbog, hvor jeg dog har tilføjet friskrevet ingefær, for at give kagen en ekstra dimension. 


Ingredienser (4 personer)
Kompot:
500 g Rabarber (i 2 cm skiver)
1 spsk Citronskal
1 spsk Revet ingefær
Korn af 1/2 vaniliestang
75 g Rørsukker
Crumble:
50 g Mandler 
50 g Mel
50 g Rørsukker
50 g Smør (blødt)
1 tsk Kardemomme

Fremgangsmåde
Tænd ovnen på 170 grader. Læg rabarberne i et lille smurt ovnfast fad og vend rabarber med sukker, citronskal, vanilie og ingefær heri. Bag i 20 min.
Imens hakkes mandlerne meget fint, hvorefter de blandes med mel, sukker, smør og kardemomme. 
Fordel dejen over de forbagte rabarber og bag crumblen i yderligere ca. 20 - 25 min. 
Serveres lun med kold creme fraiche. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar