3. feb. 2011

Durumboller

Opskriften til disse Durumboller stammer fra Køkkenet på Hvidøre - en af mine første kogebøger, som jeg fik af min mor for noget lignende 12 år siden. Dengang havde jeg egentlig ikke den store interesse i mad, og hovedparten af opskrifterne i bogen anså jeg som fuldstændig umulige at gennemføre for normale mennesker. 
Én af de opskrifter jeg i sin tid dog tog til mig og har benyttet en million gange siden er denne... Hér kan intet gå galt og resultatet er perfekte sprøde boller med en sej konsistens, der er skønne om morgenen med god ost, til en frokostsandwich eller til aften som tilbehør til fx en kraftig tomatsuppe. Ja, mulighederne er uendelige.....


Ingredienser (15-17)
25 g Gær
6 dL Lunkent vand
1 spsk Salt
1 spsk Akaciehonning
4 dL Durum mel
8 dL alm Hvedemel
1-2 spsk Olivenolie

Fremgangsmåde
Opløs gæren i vandet og tilsæt salt og honning. Tilsæt først durummelet og derefter hvedemelet før dejen æltes godt igennem på et meldrysset bord. Dejen, som skal være let klistret, lægges i en skål med en smule olivenolie hvori den vendes rundt så hele dejens overflade dækkes med olie. Stilles til hævning 1-2 timer ved stuetemperatur eller i køleskabet natten over.
Forvarm ovnen til 220C. Hæld godt med mel ud på bordet, hæld dejen ud herpå og skær stykker heraf som blot skal vendes i melet før de bages på bageplade i 15-20 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar