15. jul. 2012

Tom yum goong

Efter min første ferie i Thailand havde jeg en klar mission om at lære at lave tom yum goong, en spicy rejesuppe som bestemt var min helt store favorit fra thai-køkkenet. Der skulle så gå knap et halvt år, for det var først igår jeg fik kastet mig ud i udfordringen. 

Efter at have travet mange opskrifter igennem, er jeg dog ikke helt sikker på jeg kan tillade mig at kalde min version (hvor jeg har tilsat lidt kokosmælk) tom yum goong, men gør det alligevel, da den stadig stadig er både stærk, sur og sød som jeg erindrer den. 
I øvrigt husker jeg at man på Koh Samui generelt fik tom yum goong afrundet med kokosmælk, så helt galt er jeg nok ikke på den. Måske dette skyldes at Koh Samui netop er kendt for sine mange kokospalmer og derfor er rig på den skønne kokosmælk - but just a guess! 



Ingredienser (2-4)
1 L boullion
2 spsk tom yum pasta
7 cm galanga
1 citrongræs
10 kaffir lime blade
2 dL kokosmælk
2 spsk fiskesauce
palmesukker
10 cherry tomater
Store rejer
frisk koriander

Fremgangsmåde
I en gryde opvarmes boullion og tom yum pastaen røres ud heri. Galanga og citrongræs skæres i grove stykker (det er ikke meningen de skal spises) og tilsættes sammen med limeblade. Kog op i et par minutter og sluk derefter for blusset. Tilsæt kokosmælk og smag til med fiskesauce og palmesukker. Lad nu suppen hvile i minimum 1 time. 
Inden servering varmes suppen igen op, men uden at koge, og cherrytomater skåret i kvarter samt rejer tilsættes indenfor de sidste 2-4 minutter. Hvis nødvendigt smages igen til med fiskesauce og palmesukker. Servér med hakket frisk koriander. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar